SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

19 Februari 2009

Sukatan Penyediaan Larutan Kimia

Sebelum penyediaan larutan kimia pengiraan terlebih dahulu dibuat berdasarkan kemolaran dan jumlah larutan yang diperlukan. Pengiraan dibuat dengan menggunakan formula tertentu sebagai asas, maksudnya formula tersebut menetapkan standard pengiraan untuk larutan 1 Mol dalam 1000 ml air.

Mungkin ada yang setiap kali menyediakan larutan setiap kali itu jugalah membuat pengiraan, pasti sekali memenatkan dan perlaksanaan kerja lambat. Mungkin ada juga yang telah membuat catatan atau rekod ringkas supaya mudah untuk membuat rujukan semula pada masa akan datang. Namun, bagi memudah dan mempercepatkan proses kerja penyediaan larutan seharusnya jadual pengiraan perlu dibuat. Supaya dengan cara ini setiap kali penyediaan larutan dilakukan tidak perlu membuat pengiraan semula atau merujuk catatan yang mungkin tidak kemas dan bertaburan.


Sebuah buku jadual sukatan penyediaan larutan kimia perlu dibuat dengan kadar kemolaran yang biasa digunakan misalnya dari 0.01 Mol sehingga 5.0 Mol ditentukan. Kemudian berapa banyak larutan yang biasa digunakan dari serendah 100 ml sehingga 1000 ml. Sekiranya sukatan yang diperlukan tiada dalam catatan jadual maka dengan mudah saja pengiraan boleh dibuat, cuma perlu menambah, membahagi dan mendarab sahaja.

Cara ini telah berjaya mempercepatkan proses kerja penyediaan larutan, dimana terdapat banyak senarai larutan bahan kimia telah pun dilengkapkan pengiraannya dalam jadual.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin