SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

17 Mei 2009

Logo Dalat Social Network 2

Hak Cipta Terpelihara



Logo sebenarnya mempunyai banyak kategori. Antaranya logo organisasi dan logo produk. Logo organisasi seperti logo lencana sekolah, logo persatuan, logo unit berpasukan dan sebagainya. Manakala logo produk seperti jenama Levis, Nike, Nestle, Astro, RTM dan banyak lagi. Apabila orang melihat logo jenama tersebut maka orang akan kenal produknya.

Ada dikalangan orang tidak suka kepada penerangan yang panjang lebar tentang sesuatu ciri-ciri logo itu maka penyampaian maklumat tersebut dianggap sebagai hanya membuang masa dan tak perlulah dijelaskan panjang lebar atau buat logo yang sangat kompleks. Bagi logo kategori organisasi sememangnya memerlukan penjelasan yang terang, manakala logo produk cukup sekadar menunjukkan ia adalah trade mark kepada produk tersebut.

Kalau dicontohkan dengan teknologi, USA, Jepun dan Jerman antara negara yang kalangan penciptanya adalah berfikiran kritikal dan kompleks sehingga mereka mampu mencipta teknologi yang lebih canggih dalam bidang masing-masing.

USA misalnya, dari segi teknologi ketenteraan lihat saja sistem persenjataan mereka sangat kompleks tetapi simple misalnya pesawat tanpa pemandu, peluru tomahawk panduan GPS. Jepun dan Jerman dari segi kenderaan dan elektronik. Siapa tak kenal Toyota atau Honda atau Mercedes atau Porsche atau Nokia atau Philips atau Sony. Semua itu adalah teknologi yang nampak simple tapi kompleks.

Logo Dalat Social Network

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin