SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

05 Mei 2009

Penghasilan Biodiesel di Makmal

Proses Penghasilan Biodiesel di Makmal Sains

Bahan dan Radas yang diperlukan

Proses asas penghasilan biodiesel boleh dibuat di dalam makmal, pelbagai rujukan boleh dijadikan panduan. Sebagai langkah percubaan, maka saya mencuba untuk menghasilkan bahan api biodiesel ini sebagai satu rujukan eksperimen.

Minyak masak dipanaskan untuk menyingkirkan semua sisa air yang tertinggal
Lebih dahulu, panaskan minyak masak terpakai bagi menyingkirkan kandungan air yang masih terdapat dalam minyak tersebut. Minyak panas dibiarkan menyejuk seketika dan tuangkan ke dalam bekas contohnya seperti botol nescafe dibawah ini.

Minyak masak terpakai ini kelihatan gelap telah banyak kali digunakan

Untuk menguji tahap kandungan lemak perlu menggunakan penunjuk fenolftalein dan Natrium Hidroksida 1%. Dengan menggunakan picagari sukatan NaOH (Natrium Hidroksida) disukat berdasarkan perubahan yang berlaku kepada warna larutan penunjuk fenolftalein yang bertukar dari tidak berwarna kepada jingga. Dengan menggunakan sukatan beberapa mililiter NaOH 1% tadi maka pengiraan dapat dilakukan dengan formula khas yang akan menentukan berapa gram granul NaOH diperlukan untuk dibuat larutan dan dicampurkan dengan minyak masak tadi.

Proses menentukan tahap lemak dalam minyak terpakai
Satu sukatan NaOH sudah ditentukan untuk menghasilkan larutan yang sesuai kemolarannya dengan tahap lemak minyak masak terpakai berkenaan. Larutan NaOH ini akan dicampurkan dengan methanol menghasilkan satu larutan kimia yang dikenali sebagai methoxide. Methoxide inilah yang akhirnya akan dilarutkan ke dalam minyak masak terpakai yang sudah menyejuk tadi. Goncangkan botol nescafe bagi memastikan campuran methoxide + minyak masak benar-benar terlarut untuk membolehkan tindakbalas penyingkiran lemak.

Proses penyingkiran lemak melalui tindakbalas methoxide
Campuran larutan tadi dibiarkan sehari dan hasil dari tindakbalas menunjukkan kandungan lemak disingkirkan ke dasar botol. Sisa lemak ini dikenali sebagai glycerine, sisa ini juga ada manfaatnya iaitu boleh dijadikan sebagai sabun apabila ia dibiarkan beku. Dalam penghasilan sabun, NaOH diperlukan bagi mengikat ion-ion lemak dan proses ini berlaku dalam mengasingkan lemak minyak masak dengan bahan api biodiesel. Larutan disebelah atas merupakan bahan api biodiesel yang belum ditapis atau dibersihkan kerana masih terdapat sisa-sisa lemak yang belum tersingkir sepenuhnya.

Perbezaan warna minyak masak terpakai sebelum dan selepas proses penyingkiran lemak
Bagi membersihkan bahan api biodiesel dari kandungan sisa lemak perlu melalui proses mengalirkan air. Sebelum itu biodiesel diasingkan dari glycerine dan biodiesel tersebut diletak dalam satu bekas misalnya bikar 1000ml. Masukkan air paip ke dalam bikar tersebut dan goncangkan campuran biodiesel + air tersebut beberapa minit. Kemudian biar seketika, didapati biodiesel yang lebih ringan dari lemak dan tidak larut dalam air akan berada pada lapisan atas. Untuk menyingkirkan air dan sisa lemak tersebut gunakan radas seperti yang ditunjukkan dibawah sehinggalah yang tertinggal hanya lapisan biodiesel. Bagi proses penyingkiran lemak yang lebih lengkap ulangi langkah pengaliran air beberapa kali.

Proses penyingkiran sisa lemak daripada biodiesel
Selepas biodiesel diperolehi ia perlu ditapis sekali lagi menggunakan penuras, untuk di makmal kertas turas digunakan. Ini bertujuan untuk mengasingkan sisa-sisa pepejal yang mungkin timbul ke permukaan bersama biodiesel semasa proses pembersihan. Penapisan ini akan menghasilkan biodiesel yang lebih jernih berwarna kuning keemasan seperti gambar dibawah.

Biodiesel tulen telah dihasilkan setelah beberapa proses penapisan
Bahan api biodiesel ini perlu diuji terlebih dahulu, ia tidak mengeluarkan jelaga dan baunya seperti minyak masak yang dipanaskan. Sememangnya bahan api biodiesel ini lebih mesra alam berbanding petrodiesel, ia akan memelihara kebersihan kebuk enjin semasa proses pembakaran dan memandangkan ia tak mengeluarkan hidrokarbon, pembakaran yang lengkap akan memastikan kecekapan enjin.

Ujian nyalaan bahan api biodiesel


Sampel proses penapisan dan penghasilan biodiesel

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin