SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

13 Oktober 2009

Design Cover MPSH 2009

Prinsip saya kalau buat buku program MPSH tak boleh bikin cincai-cincai, maklumat dalam tu kena lengkap dan tepat. Ejaan murid dan ibu bapa kena betul, kalau ada bin atau binti tu tuliskan. Jangan taruh nama pelajar tu saja. MPSH ni satu majlis yang besar dan sangat bermakna bagi pelajar dan ibu bapa sebagaimana sesiapa yang belajar kat U tu bila nak terima ijazah kena pakai jubah ngan topi segi 4 baru la ada feel, ibu bapa pun bangga.

Buku program ni yang tengok nanti ibu bapa jugak, pengacara majlis pun bila sebut nama pelajar tentu le rujuk buku program jugak. Tak elok kalau nama pelajar tak disebut betul dan penuh dengan nama bapa sekali. Perkara ni walaupun nampak macam remeh tapi mempunyai pengertian yang sangat besar. Cara nilah untuk kita menghargai orang lain walaupun orang tu mungkin tak hargai kita

Jadi, setiap aspek dalam buku program tu kena ambil kira. Dari design cover, jumlah muka surat dan susunan. Kalau pasal design tentu la orang nak tengok yang nampak menarik. Ada jugak yang kata buat simple je, simple ni bergantung pada seseorang. Ada yang mungkin tak berapa tau nak buat dia buat simple je. Tapi ada yang tau buat lebih dari yang simple namun yang dibuat simple pun orang lain akan kata sofistikated sangat, tapi baginya tak berapa susah sangat pun cuma orang lain tengok macam susah sangat. Majlis ni majlis serius dan gilang gemilang kenalah buat design yang cantik sikit, yang ada maknanya. Jumlah muka surat mana yang dapat dipadatkan, manfaatkan setiap ruang kosong dengan susunan yang teratur.

Secara umumnya, MPSH adalah satu majlis rasmi tahunan yang sangat penting bagi setiap sekolah kerana ia satu upacara untuk meraikan pencapaian seluruh warga sekolah. Ia sepatutnya tak boleh buat tangkap muat. Secara khususnya pula untuk bahagian buku program ni saya sentiasa cuba buat yang terbaik. Kalau bahagian lain tak begitu lancar sekurang-kurangnya bahagian saya dapat cover line untuk kekurangan yang berlaku pada bahagian tersebut. Itu pun kalau dapat cover line. Wallahu'alam.

1 ulasan:

Cikgu Dahlia berkata...

hye..sama laa kita..sejak cemerlang dengan buku program, nama saya lah utk JK Buku Program...

Suka dan puas sbb hasil kerja mendapat pengiktirafan dan pujian wlaupun tidaklah seberapa (masih blur dgn edit gmbr di PHOTOSHOP) at least berjaya meletakkan satu standard atau kayu pengukur utk apa2 program sekolah saya selepas ini..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin