SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

06 Jun 2009

Cili Api & Bunga ala Morning Glory

Kecil-kecil cili api, walaupun kecil pedasnya memang berapi. Sesekali nak juga merasa masakan dengan cili padi ni. Di tempat saya jarang dijual cili jenis ini oleh itu saya simpan dan semai biji benihnya untuk ditanam di sekitar rumah ada dalam 3 batang pokok. Jadi, kalau nak tambah dalam ramuan masakan petik saja tak perlu beli di pasar.

Ini pulak cili misai kucing dan pedasnya pun boleh tahan juga, tunggu masa untuk masak merah menyala. Cili ni saya tanam dalam polybag kerana tak ada ruang lagi tempat untuk menanam, ada beberapa buah polybag. Kalau nak merasa kepedasan cili misai kucing ni pun hanya petik saja. Segala apa yang diusahakan ini sebagai satu cara untuk berdikari tanpa terlalu bergantung kepada hasil "import" dari luar yang hanya membazirkan wang saja. Sedangkan di dalam negara kita masih banyak ruang tanah yang belum diterokai. Rakyat Malaysia perlu lebih produktif lagi jika mahu maju dengan kadar yang pantas. Negara kita masih kaya dengan hasil bumi dan tanah terbiar.

Bunga ini warnanya macam "morning glory" tetapi ia bukan morning glory, mungkin sama spesis jugak. Setiap pagi ia akan berbunga dengan lebat, petang akan gugur dan esok pagi berbunga lagi. Bunga ini 'diseludup' dari sabah sebab bila pandang kali pertama dulu memang cantik dan lebat berbunga dengan ditanam secara berbaris. Justeru itu, isteri saya pun berkenan dan dibawa balik. Kalau kat Sabah ditanam di kawasan tanah tinggi, bila sampai kat sini cuba ditanam di kawasan rendah dan ia menjadi.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin