SELAMAT DATANG KE ARTMYWORK, TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

09 Jun 2009

Tunggul Kayu atau Burung?

Sekali pandang nampak macam tunggul kayu je
Pada mulanya bila dikatakan ada seekor burung pada puncak pohon kayu yang dipotong, memang tidak percaya. Kerana tidak nampak pun kelibat seperti seekor burung. Apabila diperhatikan betul-betul barulah nampak mana matanya, mana paruhnya dan mana pula pelepah sayapnya. Sekali pandang memang tidak nampak seperti burung lantaran warna bulu dan coraknya sama seperti batang kayu dimana ia hinggap. Apatah lagi bila burung tersebut mendongak ke atas seolah-olah puncak pohon kayu yang telah dipotong rata itu kelihatan seperti dipotong sendeng 45 darjah.

2 kali pandang baru la nampak macam burung
Apabila diperhatikan pula dari sudut lain barulah jelas akan rupanya yang sebenar dengan adanya paruh, mata dan sayapnya. Dari apa yang saya perhatikan apabila burung ini sedar dan cuba nak melepaskan diri, ia adalah sejenis burung helang tidak pasti spesis apa. Mungkin sesiapa yang terbaca post ini dan berpengetahuan mengenai spesis-spesis burung boleh reply untuk menjelaskan spesis sebenar burung berkenaan.

Memang agak pelik juga rupanya, burung ini tidak akan bergerak bila ada ancaman di sekelilingnya. Dengan kelebihan warna dan bentuknya, burung ini menggunakan teknik penyamaran dan tidak akan bergerak bagi memastikan kehadirannya disitu tidak disedari. Apabila pengancamnya mendekati semakin hampir, kepalanya yang mendongak ke atas tadi akan perlahan-lahan menoleh dan matanya juga akan terbuka liar. Bilamana rasa terancam ia akan terbang melarikan diri tetapi tidak lama selepas itu ia akan kembali. Begitulah seterusnya. Tempat itu telah menjadi habitatnya semenjak hampir sebulan yang lalu.

Warna dan corak batang kayu sama dengan warna dan corak bulu burung

2 ulasan:

King Kawi berkata...

Satu daripada ciptaan Tuhan yg unik. Mun kenah manok ih kai, juh gak lou muzium, mungkin bei penghargaan man pihak muzium...hehe

Btw, kou ngak link blog ka'au dagen personal blog kou wak japan nak kou: http://kingkawi.blogspot.com/

Rey berkata...

Mun kenenah ko, bak diawet ko singen. Jd pameran bak lajer anik skul daled. G blum kawak den ko manok in kai bila bedangak bawai jawai...

TQ kai...kingkawi.blogspot pun ngak ninak ko link gak blogroll menu.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin